maandag 11 juli 2022

Frederik van Eeden • 12 juli 1919

Frederik van Eeden (1860-1932) was schrijver en psychiater. Hij hield een groot deel van zijn leven een dagboek bij.

zondag 6 juli 1919
Ik was droevig gestemd en hoorde later dat Dèr Mouw een beroerte heeft gekregen en nog bewusteloos is. Dat trof mij diep en smartelijk.

donderdag 10 juli 1919
Koel en grijs. Mijn vriend is heengegaan [op dinsdag 8 juli] - Ik kan van droefheid niet veel zeggen - Ik kreeg gisteren nog hoop.

zaterdag 12 juli 1919
Ik was gister bij de crematie. Ik wou een vers van hem voordragen, maar de familie wilde het liever niet. Ik was zeer bedroefd en schreide. Ik reed met de auto naar den Haag, in twee uur en praatte veel met Dèr Mouw's vrouw. Hij is nog bij kennis geweest, en praatte subtiel-wijsgeerig.

(...) Ik schrijf over Adwaïta.

zondag 13 juli 1919
Ik schreef gister het 1e stuk oover Adwaïta af.

maandag 14 juli 1919
Ik ben nog vervuld van lugubere doodsgedachten, door het heengaan van Adwaïta - en door mijn eigen ouderdom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten