zondag 21 april 2019

Friedrich Nietzsche • eerste paasdag 1864

Friedrich Nietzsche (1844-1900) was een Duitse filosoof. Uit: Uit mijn leven, vertaald door Charles Vergeer.

Over stemmingen [Pasen 1864]
Denk u eens in hoe ik op de avond van eerste paasdag in mijn pyjama thuis zit; buiten een motregentje; in de kamer is verder niemand. Lang staar ik naar het voor mij liggende onbeschreven papier, de pen in de hand en vol ergernis over de warwinkel van onderwerpen, gebeurtenissen en gedachten die allemaal opgeschreven willen worden; en de meeste daarvan uiten dat verlangen zeer stormachtig, omdat ze nog jong en onrijp als most zijn; terwijl daartegen verzet wordt aangetekend door vele oudere, gerijpte en tot helderheid gekomen gedachten die als oudere mannen met wrevelige blik het gedoe van de jongeren aanzien. Laat ik het maar openlijk bekennen, mijn gemoedsgesteldheid wordt bepaald door deze strijd van de oude tegen de jonge wereld en ik noem de steeds weer veranderende strijdtonelen stemmingen of, ietwat neerbuigend, grillen. Als goed diplomaat verhef ik me boven de twisten der partijen en schilder de toestand van de staat met de onbevangenheid van de man die dag aan dag per ongeluk alle partij vergaderingen bijwoont en dan in de praktijk dezelfde principes volgt die hij op de tribunebespot en uitjouwt. [...]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten