zondag 27 mei 2018

Dini, 17 jaar -- 28 mei 1944

• Dini V. is een jong meisje uit een NSB-gezin. Ze woont bij haar ouders in Gouda en bezoekt regelmatig de bijeenkomsten van de Nationale Jeugdstorm (NJS). Ze schrijft in haar dagboek over haar dagelijkse bezigheden zoals helpen in de huishouding en boodschappen doen, maar vooral haar avontuurtjes met Duitse soldaten worden uitvoerig beschreven. Uit: Meisjes in de oorlog. De Tweede Wereldoorlog in dagboeken.

 Zondag 28 mei 1944, Gouda
Met Pinksteren ook thuis.
Walter is nu in Waddinxveen.
Zaterdagavond ben ik naar Waddinxveen gefietst en kwam hem tegen. Hij is toen een stukje mee teruggegaan. Even nog in het gras gezeten en natuurlijk wou hij weer wat, maar ik niet. Het begint me nu echt te vervelen, steeds weer hetzelfde. En toch kan ik geloof ik niet goed buiten hem. We kennen elkaar nu bijna een jaar en kennen elkaar ook door en door.
Het zou het beste zijn als hij uit Holland gaat, misschien gaat hij dat ook wel gauw, want hij blijft niet in Waddinxveen. Dan neem ik geen soldaat meer, ik zal het tenminste proberen en ik hoop dat ik een sterke wil heb. Ik wil nu een Hollander en heb er één op het oog, maar die is geloof ik nogal verlegen, wat meisjes aangaat. Nu, we zullen het beste hopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten