• Sheldon Cholst (1924-2004) was een Amerikaanse psychiater en schrijver.
7 februari 1965
Hieraan toevoegend wil ik zeggen, dat er aan de zijde van het grote publiek de vrees bestaat dat dit, of een soortgelijk middel, aanleiding zou geven tot het begaan van gewelddadige of misdadige handelingen. De kwaden zullen kwaad bedrijven, hoe het ook zij. Of ze nu als hun ekskuus hasjisj laten gelden, of geld, macht, een positie in het leger of bij de politie, of het feit dat ze verliefd zijn. Hij die slecht is, is slecht en zal slechte dingen doen wat voor middel of welke baan hij ook neemt. Er zijn lieden die teveel alkohol drinken, achter het stuur van een auto kruipen en ongelukken maken. Dit zouden ze ook kunnen doen als ze onder invloed stonden van hasjisj of alleen maar van psychologische problemen. De man die gearresteerd wordt wegens handel in marihuana is over het algemeen vervelend tegen andere mensen geweest, zodat hij hun aandacht op zich vestigt & zij zich van hem ontdoen — als hij ‘cool’ is wordt hij niet lastig gevallen. Sommige mensen gaan onder bepaalde omstandigheden zo ver in het verkrachten van de welgezindheid van hun omgeving, dat men zich van hen ontdoet. Anderen weten zich te matigen, maar dat stelt hen onder een druk die er niet zou moeten zijn. Zelfs in de liefde zijn er die de ander voortdurend tergen en dwarszitten, op hem vitten of honds behandelen. Er zijn slechte mensen en alles waarmee ze in aanraking komen wordt door hen besmet. Maar dat zal ze niet weerhouden, en sommigen zullen moorden in de naam van de liefde, anderen zullen moorden in de naam van het geld, van regeringen of overheden, van instellingen of godsdiensten. Maar de goede mens zal nooit een moord begaan, hoewel het voorstelbaar is dat zijn daden zonder dat hij zelf bemerkt, in een of andere ekstreme situatie aanleiding kunnen zijn tot moord, of dat hij in een zo uitzonderlijke positie geraakt dat hij een ongeluk veroorzaakt terwijl hij zichzelf verdedigt. Dit komt zo zelden voor, dat ik er nog geen duidelijk voorbeeld van heb kunnen ontdekken, maar de mogelijkheid blijft.
Als de wetten dus konsekwent zijn, dan moeten liefde, autoos, geld alkohol en dergelijke evenzeer verboden worden als hasjisj. Als we het kwaad of de kwaden konden uitroeien, zou het probleem van het kwaad zijn opgelost. Maar als dan tenminste de goeden niet worden aangevallen, kunnen ze sterk genoeg worden om het kwaad de baas te blijven, hetgeen wel zo verkieslijk is.
‘Aangezien ingetoomd kwaad geen kwaad is, en het steunen van het goede goeds voortbrengt’.
2 uur later
De wetten zouden zich moeten richten tegen de slechte daden en niet tegen het middel of de substantie dat daarvoor of gelijktijdig gebruikt wordt, in welke naam dan ook. Er zijn een heleboel slechte dingen gedaan in de naam van God, maar dit maakt God niet slecht. Evenmin moet men hasjisj of de hasjisj-gebruiker slecht noemen; alleen het kwaad moet slecht genoemd worden.
[...]
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten