zondag 19 februari 2023

James Woodforde • 18 februari 1795

James Woodforde (1740-1803) was dominee in het dorp Weston Longville in het Engelse Norfolk. Hij hield 44 jaar een dagboek bij; gedeeltes daaruit zijn gepubliceerd als The Diary of a Country Parson 1758 – 1802.

18 februari
Zeer strenge kou met straffe oostenwind, een harde vorst zonder rijp. Alle groente is aangetast. Vandaag is het haast net zo koud als de voorgaande winterdagen. Ik voelde het bij het opstaan vanochtend, alles deed pijn. Binnenshuis bleef het de hele dag vriezen. Diner van kliekjes en restjes, maar erg lekker. Heb vannacht weer vuur gemaakt in mijn slaapkamer, hoewel het niet de hele tijd brandde. Bitterkoude nacht.

19 februari
Nog kouder en strenger dan gisteren, met stormachtige oostenwind en af en toe wat lichte sneeuw, maar zo weinig dat je er op de grond haast niets van ziet. Het vroor weer de hele dag in huis. Met mijn jicht gaat het godzijdank de goede kant op, voel me beter. Middagmaal met rundvlees enzovoorts. Meneer Herring schonk afgelopen zaterdag drie guineas voor de armen van Weston. Het zal worden besteed aan brood en steenkool.

20 februari
Kouder dan gisteren en strengere vorst, met zeer krachtige oostenwind en veel sneeuw. Binnenshuis vroor het vannacht dat het kraakte. De wind snijdt dwars door je heen. Vandaag is de ergste dag tot nu toe deze winter. Het sneeuwde de hele dag, maar licht en dwarrelend. We hadden zoveel last van de kou dat alles pijn deed. Zelfs als we bij een flink vuur zaten, leden we kou. Voor het middagmaal een paar konijnen enzovoorts.

22 februari
Thuis ontbeten, geluncht enzovoorts. De koude houdt aan, het blijft vriezen in huis. 's Middags sneeuwde het. Ben bang dat het zo blijft: de nieuwe maan is drie dagen oud en geen teken van verandering. Ik wilde vanmiddag naar de kerk van Weston om mijn plicht te vervullen, maar het weer was nog altijd zo slecht en de sneeuw lag zo hoog, dat het me te gevaarlijk leek in mijn met flanel gevoerde jichtpantoffels de straat op te gaan. Daarom liet ik mijn parochianen weten dat er geen kerkdienst zou zijn. Om drie uur 's middags kwam er een gift ter waarde van vijftig shilling voor brood voor de armen van Weston. Middageten met gebraden lamsschouder, enzovoorts.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten