zaterdag 14 januari 2023

Doeschka Meijsing • 18 januari 1981

Doeschka Meijsing (1947-2012) was een Nederlandse schrijfster. Deel 1 van haar dagboeken is verschenen in de Privé Domein-reeks, onder de titel En liefde in mindere mate.

Langbroek, zondag 18 januari 1981
Een week sinds we weer terug zijn uit Venetië. Maar het lijkt alsof die week er niet geweest is. Grote tegenzin ten opzichte van het werk op de krant. Carel is bepaald in een slecht humeur. Migraine gehad. Zie op tegen de versplintering die mijn deel weer zal worden. Heb geen zin iets te schrijven voor de krant. Vandaag paar brieven gemaakt (onder anderen naar Geerten) maar merk dat ik niemand iets te vertellen heb. Ook op vragen naar Venetië nauwelijks antwoord. Heb mensen weinig meer te zeggen. Heb genoeg om over na te denken, om zelf te schrijven, maar neem daar niet genoeg tijd voor. Ik denk aan schema's: als ik maar een schema had om vroeg op te staan, paar uur te lezen, dan de krant, 's avonds weer werk voor mezelf... Het verwatert. Hoofdpijn dient zich aan, oude frustraties. Wat meer zelfbeheersing, Doeschka, maar hoe begin je daarmee en hoe overwin je je verveling over het werk, je opzien tegen moeite? Carel & ik verlummelen te veel tijd. Gesprekjes, briefjes. Dommigheden.
Tjit zei iets over het gevoel bij het lezen van Tijger, tijger!: alsof hij telkens van de eigenlijke bedoeling afgehouden werd. Ik begrijp dat wel. Ik begrijp precies wat ik met Hephaistion anders moet doen. Het andere zit in de menselijkheid van Hephaistion. In de aandacht voor die figuur.

7.00-8.00 uur. Mediteren
8.00-9.30 uur. Lezen
10.00-16.00 uur. Werk
16.00-17.00 uur. Boodschappen
17.00-18.00 uur. Kranten
18.00-19.00 uur. Eten & Slapen & Rommelen
20.00-23.00 uur. Schrijven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten