donderdag 23 februari 2023

Siet Zuyderland • 24 februari 1981

• Kunstenaar Siet Zuyderland (1942) tekende strandvondsten na, en hield daarvan een dagboek bij.

Maandag 23 februari
‘krat V’ afgemaakt, ik ben er wel tevreden over. Het is vermoedelijk het meest een zogenaamde ‘Zuyderland’ geworden, met de doorgewerkte structuur van het raster.
's Middags over het strand gewandeld en wat klein spul meegenomen. Een verroest slot, niet om te tekenen maar als object wel leuk en misschien nog eens te gebruiken in mijn serie kleine schilderijen ‘locks’.
Een witte damessandaal met teervlekken, een grijze herensandaal met een gevlochten randje op het bovenstuk, een schoenzool waarvan het bovenstuk op één randje leer na verdwenen is en een meniekleurig plastic sandaal, waarvan de bovenbanden zijn gebroken (merk Long Life!).

Dinsdag 24 februari
Een redelijke eerste opzet gemaakt van de ‘Long Life’ sandaal.
's Avonds naar Amsterdam.

Vrijdag 27 februari
Maar weinig gewerkt, de gebroken banden afgemaakt en de binnenkant van de zool licht in kleur gezet.
Krat V en sportschoen 2 op het strand teruggegooid en nog een stukje over het strand gewandeld. Voor de rest van de dag het appartement schoongemaakt, vandaag mijn laatste dag in Bergen aan Zee.
Volgende week hoop ik door te werken aan de tekeningen in Amsterdam.

Maandag 9 maart (Bergen, Natteweg 5)
Afgelopen week niet echt veel gedaan aan mijn strandtekeningen, wel de ‘Long Life’ sandaal afgemaakt, over het resultaat ben ik niet tevreden. Geen van de schoenen is boven het anekdotische uitgekomen, ook deze laatste niet, het illustratieve karakter is te dominerend.
Voor mijn tentoonstelling in Rotterdam bij Fenna zal ik ze niet gebruiken, wel zal ik ze laten zien in Bergen. Het uitgangspunt was eerlijk en het is mijn bedoeling om dan het gehele project te tonen, goed en slecht naast elkaar.
Misschien wel jammer om géén selectie toe te passen.
Afgelopen week begonnen met een opzet van krat VI, de onderkant is er door een enorm geweld uitgeslagen. De krat heb ik in Amsterdam laten staan, zodat ik, wanneer ik daar moet zijn de mogelijkheid heb om aan de tekening door te werken.
Vandaag sinds lang weer in mijn oude atelier in Bergen-Binnen en begonnen aan het tweede binnenwerk van een veiligheidshelm.

Dinsdag 10 maart
De tekening van de veiligheidshelm afgemaakt, de spanning van de strips en de bogen is redelijk geslaagd.
De tekening ziet er wat magertjes uit, zo zonder kleur en wat te klein op het blad.

Woensdag 11 maart
Een opzet gemaakt van krat VII. Een krat van de Melkunie, nog geheel gaaf, die kan ik na de tekening af te hebben weer keurig inleveren bij de melkwinkel tegen statiegeld.
Het ding ziet er vreselijk uit, behalve saai ook nog knalgroen, maar ergens heeft het iets technisch. De ronde gaten in de bodem verbonden met strips lijken soms propellers, misschien als ik daar het accent op kan leggen dat het iets kan worden.

Donderdag 12 maart
De gehele dag doorgewerkt aan de opzet; maar weinig opgeschoten, van alles wat gedaan, dus eigenlijk niets.
's Avonds naar Amsterdam.

Zaterdag 14 maart
Op bijna alle tekeningen met schoenen erop ‘teervlekken’ aangebracht, misschien moet ik daar nog verder mee doorgaan, bijvoorbeeld met mijn ogen dicht vlekken en krassen aanbrengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten