zondag 22 augustus 2021

Cissy van Marxveldt • 21 augustus 1908

Cissy van Marxveldt (pseudoniem van Sietske de Haan, 1889–1948), was een Nederlandse schrijfster. In haar jonge jaren werkte ze als nanny in Engeland, en hield toen een dagboek bij.

Vrijdag, 21 Aug. 1908
Nog gauw even een kattebelletje voor het naar bed gaan. Een leuke morgen gehad, Molly [dochter des huizes voor wie ze moest zorgen] was tamelijk beminnelijk. Als gewoonlijk de nursery en de slaapkamer gestoft en onderwijl 10 x Juffrouw Lavermans ansicht over gelezen, die de post me vanmorgen bracht. Na die huiselijke bezigheden de gewone wandeling naar de velden. Thuiskomende lag er een brief van huis en dan is mijn dag altijd goed. Gelukkig was Mevrouw uit, zodat ik zalig de tijd had hem op mijn gemak te lezen. — Na dinner zijn Jack, Molly en ik een heel eind weg geweest naar de Stoney velden. 't Was een hele wandeling en dan bovendien Molly nog te duwen is niet voor de poes. Toen hebben we een hele leuke middag gehad; we hadden melk en brood meegenomen en hebben in de velden geluncht. Om half zeven zowat waren we weer thuis. Ik was doodmoe, maar kon nu niet zoals thuis lekker neervallen in een stoel, nu, ik moest eerst de wasch schiften en toen alles voor Molly's bad in orde brengen. En Molly moest ointment [lotion] op haar hoofd, wat ook een langdurige en vervelende bewerking is. Toen Molly eindelijk in bed lag, maakte ik me klaar voor supper en na supper heb ik kousen gestopt. De kousenbron is onuitputtelijk, dokter voert aldoor maar nieuwe voorraad aan. Een prozaïsch slot nietwaar? Ja, de tijd voor poëzie schiet er ook compleet voor mij niet over, maar ik heb altijd nog tijd om te denken en dat is al veel. Nou nog de brief van Peep overlezen, nog even mijn lievelingsvers, dat Peep in mijn dagboek geschreven heeft, overlezen en dan naar bed!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten