zondag 13 juni 2021

Aaldrik Pot • 13 juni 2018

• Uit Met huid en haar. Brieven over verlangen naar buiten - het tweede boek met brieven vol natuurobservaties die Barbara de Beaufort en Aaldrik Pot elkaar schreven. Deze brief schreef Pot in Noorwegen.

13 juni
Nu kan ik pas écht meepraten over muggen. Tijdens onze wandeling van vandaag werden we belaagd door een ondoordringbare wolk muggen. Binnen een paar seconden zaten er alleen al honderden op mijn sokken. En dat terwijl ik net uitgebreid van een vissende visarend stond te genieten.
Dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt. Ik dacht de afgelopen week al dat ik wel was ingewijd, maar dit sloeg echt alles. In een soort blinde paniek probeerde ik mijn muggennetje op te zetten, maar daarmee sloot ik tientallen muggen op, aan de verkeerde kant. Mijn lip, mijn oren, mijn oogleden, overal waar huid was, werd ik geprikt. Gek genoeg - of gelukkig - zetten de bulten en de jeuk niet echt door. Na een half uurtje was er niets meer aan de hand. Bovendien vond ik die tientallen muggen die continu om ons heen zwermden ineens ontzettend meevallen.
Voor de rest was het weer een prachtige natuurdag in opnieuw een sprookjesachtig landschap. We zagen een goudplevier bovenop een bergtopje, genoten van een paartje baltsende blauwe kiekendieven en schrokken ons een hoedje van een opvliegende moerassneeuwhoen. En heb je ooit baltsende regenwulpen gezien? Fenomenaal geluid is dat. Nog mooier dan 'gewone' wulpen.
Afijn, morgen laten we Skåbu in het Espedalen achter ons en gaan we richting Hardangervidda.

1 opmerking:

  1. wat leuk, aaldrik, om jou onverwacht op mijn laptop tegen te komen in je noorse dagboek!en het begint er naar uit te zien dat echt ontmoeten weer binnen de mogelijkheden gaat horen.trouwens de verrassing nog niet zó lang geleden, met barbara en anna digna, ben ik nog niet vergeten. wat een feest was dat...
    ik hoop dat het jou en nicolette goed gaat, en stuur jullie heel veel liefs..anne marie

    BeantwoordenVerwijderen