zondag 1 september 2019

Sigurd von Ilsemann • 1 september 1939

Sigurd von Ilsemann (1884-1952) was vleugeladjudant van de Duitse keizer Wilhelm II. Hij schreef Der Kaiser in Holland. Aufzeichnungen des letzten Flügeladjutanten Kaiser Wilhelms II. In het Nederlands vertaald (door J. Bogerd) als Der Kaiser in Nederland.

1 september 1939
Omdat kolonel Van Houten de keizer verzocht had vanwege de troepenverplaatsingen niet te gaan rijden, had ik de gelegenheid samen met Schwerin en Dommes de zitting van de rijksdag via de radio te beluisteren, waarin Hitler de terugkeer van Danzig in het rijk meedeelde en het leger de opdracht had iedere aanval van de Polen met scherp te beantwoorden. Mevrouw Von Giese belde vanmorgen om elf uur uit Berlijn op dat het oorlog was.
Voor de eerste keer bracht ik de keizer, die al naar mij gevraagd had, verslag in de tuin uit. Hij was het met de door Hitler opgestelde eisen ten aanzien van Danzig en de Corridor eens en vond ze zeer gematigd. Alles wat ik hem in bijzijn van Giese en Dommes vertelde, hoorde hij kalm aan, alleen zijn hand verried enige nervositeit. Wij werden gestoord door Schwerin, die verzocht de bezuinigingen te beginnen door de eenden in de tuin van de keizer niet meer met brood maar met aardappelen te voeren. De graaf verzweeg dat het voeren met brood per maand vijftig gulden gekost had. De keizer was het tot verbazing van de graaf hiermee eens, hoewel hij nu van een geliefde gewoonte moest afzien.
Langzaam wandelden Giese en ik daarna met Z.M. naar huis terug, waar de krantenberichten niet voorgelezen werden, omdat ik zei dat allemaal al gedaan te hebben. Terwijl de radio het begin van de vijandelijkheden meedeelde, tenniste H.M. met haar dochter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten