zondag 16 mei 2021

August Vermeylen • 16 mei 1939

• August Vermeylen (1872-1945) was een Vlaamse schrijver. Zijn dagboek 1939-1944 is gepubliceerd als 'Ik denk nog het best met een pen in de hand'.

Di.16.5.1939 Lunch met Mussafiaaria [Maria Mussafia, Brusselse pionier van de logopedie] en Mayou [Mayou Iserentant, kunstenaar] in Rôtisserie Ardennoise. Ik lijd aan sciatica [jicht] sedert een paar uren en verberg dat zoogoed ik kan. Mayou meer samengesteld dan ik vermoedde: en haar natuurlijkheid zelf maakt haar nog raadselachtiger, want er is geen schijn van raadselachtigheid aan haar. Op een diner van L'Art Vivant [een kunstgenootschap], te Stockel, ruim tien jaar geleden, zat ze tegenover mij, in wit en zwart geruit kostuum, en bij haar goedig-guitig Colombine-gezicht paste het grappigste hoedje waar Titania van droomen zou.* - Ze heeft een optrekje te Parijs en om de tien dagen gaat ze daar telkens drie dagen rusten. - Ze heeft al lang om deze ontmoeting gevraagd. Ze laat me duidelijk genoeg verstaan dat ze me liefheeft, alsof dat zoo vanzelfsprak, maar tusschen ons valt er geen enkel woord dat naar zinnelijkheid zweemt of een bijsmaakje van flirt heeft.
Met een taxi naar huis teruggevoerd, wordt mijn sciatica onverdraaglijk pijnlijk en ik moet te bed gaan liggen.


* Een 'Colombine' is een harlekijnachtige figuur uit de commedia dell'arte. 'Titania' is de sprookjeskoningin uit A midsummer night's dream (1600) van William Shakespeare.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten