vrijdag 8 maart 2019

Italo Svevo -- 10 maart 1898

• Italo Svevo (1861-1928) was een Italiaanse schrijver. In Autobiografisch profiel (vertaald door Yolanda Bloemen) zijn ook dagboekfragmenten van hem opgenomen.

10 maart 1898
Uitgegeven vanuit het vreselijke hok [Svevo’s kantoor bij de Union Bank] waar ik al 18 jaar zit, op 10 maart 1898 om 4 uur ’s namiddags. Dit beroerde leven uiteindelijk moe geworden, heb ik besloten 10 volle jaren [over de 1 zit gedeeltelijk een inktvlek] niet meer te roken. Zonder op enigerlei wijze de gunstige effecten op mijn gezondheid die eruit voort zullen komen in de berekening te betrekken, zal ik in deze tien jaar – en dat lijkt een betrouwbare berekening – het sommetje van duizend gulden verdienen, dat ik direct zal aanwenden om de geit [Svevo’s vrouw Livia] naar Salsomaggiore te sturen om haar gehavende wollen vacht in orde te laten brengen. Over de overige bestemmingen moeten we nog eens nadenken.

Ettore I van naam en kwaliteiten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten