zaterdag 26 november 2022

Jan Wolkers • 27 november 1972

Jan Wolkers (1925-2007) was een Nederlandse schrijver en kunstenaar. De dagboeken die hij in de jaren '70 bijhield zijn vrijwel allemaal uitgegeven.

MAANDAG 27 NOVEMBER 1972
Begin met tweemaal lomudal. Ervoor steeds driemaal lomudal sinds ik met celestone ben opgehouden.
Schrijf 'De Venus van de Huishoudschool' af en tik het uit. Heb nu zestig dik beschreven vellen.
Breng Maria en Karina naar Engels. Ze hoeven maar tot negen uur vanavond. Als ik ze kom halen blijkt dat de leraar toch komt voor dat laatste uur, maar de hele klas is weggeslopen als spijbelende schoolkinderen. Onderweg smalend gelach over die zeikerd van een Stephen Dedalus. Maria gaat even mee naar huis want ik heb jonge kapucijners voor ze met spek. Terwijl ik het klaarmaak kijken zij naar het laatste stuk van 'Shanghai Express' met Marlène Dietrich. Maria zegt later van die kapucijners: 'Dat is beter dan Stephen Dedalus.'

DINSDAG 28 NOVEMBER 1972
Tweemaal lomudal.
Naar de stad voor sinterklaasinkopen. Eerst plakkaatverf, dan naar de Salty Dog. De Chinese jongen die er helpt is in Shanghai geboren. Zijn ouders zijn naar Mozambique gegaan. We kopen een Japanse kimono voor Jeroen. Voor mij weer een stuk of wat truitjes. Dan gaan we naar de Bijenkorf voor lakens, een grill voor Eric en nog wat kleine dingen. Bij De Lange kopen we een boek over het grafische werk van de impressionisten. Filmboeken over Orson Welles, de filmmusical. Daarna gaan we eten bij de Chinees. Lekker veel. Erna rode pilletjes.
Thuis aan het werk. Heb erge slaap. Val gewoon, terwijl ik de laatste stukken van mijn werk aan het lezen ben, in slaap. Een uurtje. Ga dan achter mijn schrijfmachine zitten. Voel me beroerd. Heb enorme behoefte aan iets zoets. Ga naar de nachtwinkel en koop een pakje stroopwafels en bonbons. Niet lekker. Trek me dan maar af. Denk erbij aan Karina en Anna. Erg opwindend.

WOENSDAG 29 NOVEMBER 1972
Tweemaal lomudal.
Stemmen om elf uur even op Marcus Bakker [CPN]. Een oud vrouwtje vraagt zeurderig of iemand haar de lijst van de VVD kan aanwijzen, want ze is haar bril vergeten.
Kijken de hele avond naar de verkiezingsuitslagen op de televisie. Links wint, maar lang niet genoeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten