woensdag 2 maart 2022

Anna Achmatova • 3 maart 1966

Anna Achmatova (1889-1966) was een Russische dichteres. Dagboekfragmenten van haar zijn opgenomen in De echte twintigste eeuw (vertaald door Alissa Leigh en Silvana Wedemann).

Domodedovo (3 maart 1966)
Met Nina in het sanatorium gearriveerd. Een groot leeg huis dat aan L' année demière à Marienbad doet denken.
De nacht in Moskou was verschrikkelijk. Ik heb twee keer iets tegen astma geslikt en desondanks bleef ik stikken.
Larisa Aleksandrovna gaf door dat ze mij niet in het sanatorium opnemen, dat Krylova heeft verklaard dat ik officieel ziekenhuisziek ben, en er brak zo'n paniek uit dat ik er volslagen moedeloos van werd.
Alles is zoals altijd met niets geëindigd.

4 maart
Ik lig hier tot de achtste (op voorschrift van de arts hier). Hier is het goed en van een betoverende stilte. Ik ben helemaal verdiept in Qumraanse zaken. Ik heb in Ariel (een Israëlisch tijdschrift) over de laatste vondsten gelezen. Ik ben verrukt, zoals waarschijnlijk velen. In plaats van de derde eeuw (zie Brockhaus-Efron over het Nieuwe Testament) gaat de tijd terug tot het jaar 73 na Christus (dat wil zeggen de oorlog). Van een fout kan er geen sprake zijn. De Apocalyps is precies beschreven met redactionele hoofdstukken en ook het gedrag van de eerste martelaren. Om de een of andere reden hebben de Romeinen de joden (in tegenstelling tot de christenen) helemaal niet gemarteld. Zij (de Romeinen) waren geniale kolonisten, en de procurator Pontius Pilatus zelf ging de straat op om met Annas en Kajafas (hogepriesters) te praten omdat deze, als ze in zijn paleis zouden komen, onzuiver zouden worden en niet van het paasgeschenk durfden te eten. De Romeinse keizers bevalen daarom, als de dag (één keer in het jaar) van de uitgave van de geschenken op een vrijdag viel, de geschenken voor de joden te bewaren (zie Mommsen). Waarom hebben dan de Romeinen de deemoedige christenen nog tot het jaar 73 gemarteld, dat wil zeggen direct na de dood van Christus (het jaar 33)?
Onze kennis over het gedrag van de eerste christenen is zo groot en zo gedetailleerd.*


* Romeinse moeders droegen nog hun gebruikelijke kleren en sieraden, zodat de beul bij de eerste martelaarsters niet wist hoe hij het hoofd moest afhakken zonder de parels en smaragden te beschadigen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten