woensdag 28 oktober 2020

Vincent van Gogh • 29 oktober 1888

Vincent van Gogh (1853-1890) was een Nederlandse schilder. De Franse schilder Paul Gauguin arriveerde op 23 oktober 1888 bij Vincent van Gogh in Arles in Zuid-Frankrijk. Tien weken lang beukten de temperamentvolle kunstenaars op elkaar in. Van Gogh schreef in brieven over Gauguin: het eerste fragment is uit een brief aan Emile Bernard, het tweede en het derde uit brieven aan zijn broer Theo. De eerste twee fragmenten zijn van eind oktober. Het derde van een paar weken later.

... Gauguin interesseert me enorm als man - enorm.
Al lang komt het me voor dat wij, in ons rottige beroep van schilder, de grootst mogelijke behoefte hebben aan mannen met de handen en de magen van werklieden. Met een natuurlijkere smaak - liefdevollere en barmhartigere temperamenten - dan de decadente boulevardiers in Parijs. Welnu, hier bevinden wij ons zonder enige twijfel in de aanwezigheid van een maagdelijk wezen met woeste instincten. Bij Gauguin hebben bloed en geslacht de overhand op ambitie. ...

... Wat Gauguin over de tropen vertelt lijkt me prachtig. Ongetwijfeld ligt daar een grote renaissance van de schilderkunst. Vraag Uw nieuwe Hollandse vrienden eens of ze er ooit over nagedacht hebben hoe interessant het zou zijn een koloristenschool op Java te stichten. Als ze Gauguins beschrijvingen van de tropische landen zouden horen zouden ze er ongetwijfeld meteen mee beginnen. Niet iedereen bevindt zich in de omstandigheid dat hij zomaar kan emigreren. Maar wat zou daar veel gedaan kunnen worden!
Het spijt me dat ik geen tien of twintig jaar jonger ben, dan zou ik daar zeker naar toegaan. Nu is het zeer onwaarschijnlijk dat ik de kust zal verlaten om de zee op te gaan, en het kleine gele huisje hier in Arles zal een tussenstation blijven tussen Afrika, de Tropen, en de mensen uit het Noorden. ...

... Gauguin en ik praten veel over Delacroix, Rembrandt etc. De discussie is van een excessieve elektriciteit, soms komen we er uit met een vermoeide kop als een elektrische batterij die uitgewerkt is. Wij zijn midden in het magische geweest, want zoals Fromentin het zo goed zegt: Rembrandt is bovenal magiër ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten