zondag 12 december 2021

Roald Dahl • 11 december 1939

Roald Dahl (1916-1990) schreef zijn hele leven brieven aan zijn moeder. Een selectie is gepubliceerd als Liefs van Boy (vertaald door Auke Leistra). 

11 december 1939
Postbus 1071
Nairobi

Lieve Mama,
... U hoeft mijn brieven niet te adresseren aan Soldaat Dahl ... en hoe dan ook, dat is de verkeerde titel, want ik ben inmiddels Soldaat Eerste Klas! Het vliegen gaat prima, het is echt ontzettend leuk. Ik heb net zo'n beetje de elementaire dingen met een vliegtuig onder de knie zoals opstijgen, kruisen, klimmen, draaien en landen. Het landingsgebeuren was heel moeilijk, ik denk voornamelijk doordat het altijd zo ontzettend hard waait op het vliegveld. Het ligt op een uitgestrekte vlakte, en je hoeft alleen maar even over de omheining te kijken en je ziet van alles rondlopen — gnoes, zebra's, rietbokken etc. Het feit dat je al op 1600 mtr hoogte zit voor je begint helpt ook niet echt. Om geen last te hebben van de wind beginnen we nu om 6.15 u.
... Ik probeer deze brief te schrijven in de Naafi* waar een mannetje of 100 zitten te drinken en lol te maken, er wordt pianogespeeld en er worden hele mooie liedjes gezongen, dus het valt met mee, ik denk dat ik mijn pogingen beter kan staken.
Hoe dan ook, ik wil ook drinken en zingen.
Veel liefs voor allen
Roald


* Het Navy, Army and Air Force Institute was een organisatie die was opgezet om recreatiemogelijkheden te bieden aan militairen. Dat kwam in de meeste gevallen neer op het exploiteren van een soort veredelde bar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten