woensdag 22 september 2021

Joris Gerits • 23 september 2009

Joris Gerits (Vlaams schrijver, 1943-2016). Nulla dies sine linea. Een selectie van augustus 2009 tot februari 2010.
"In de krant De Morgen van 3 augustus 2009 las ik de volgende vragen die luitenant Mark Evison van de Welsh Guards zich stelde toen hij op 15 april 2009 in Afghanistan arriveerde waar hij drie weken later, op 9 mei 2009, dodelijk geraakt werd tijdens een patrouille: ‘Het moeilijkste aan een dagboek is ermee beginnen. Want waar begin je? Moet je over gevoelens van vroeger vertellen, of gewoon nu beginnen? Mijn grootvader vertelde me ooit dat je een pen moet vastnemen en schrijven.’
Die laatste zin trok me over de streep om te beginnen met schrijven, niet aan een dagboek, maar aan een logboek in de tweede betekenis die het woordenboek Van Dale eraan geeft: ‘journaal, b.v. van verrichte boringen, van werkzaamheden in een fabriek: het logboek van de ureumfabriek.’ Onder de overkoepelende titel ‘Nulla dies sine linea - Geen dag mag voorbij gaan zonder een lijn op papier te zetten’ bied ik de lezer een selectie aan van verrichte boringen en werkzaamheden in de fabriek van mijn lectuur tussen 3 augustus 2009 en 12 februari 2010. Het is een logboek van citaten met bronvermelding."

16 september 2009
Wij zien verbeterpunten.
Uw meubels glanzen weliswaar
maar zijn dodelijk eenvormig,
zo tegen de kale muur.

Amoud van Adrichem, ‘Binnen’, in nY, 2009/2, blz. 239.

17 september 2009
Geloofwaardigheid, waarheid, realisme en engagement vind je in de krant. In literatuur vind je illusies daarover, gefnuikte en verwarde dromen.

Kees 't Hart, die na acht jaar stopt met het recenseren van Nederlands proza voor De Groene Amsterdammer, De Groene Amsterdammer, vrijdag 4 september 2009, blz. 60.

22 september 2009
Wie geen tijd vindt om te schrijven, kan niet schrijven.

Leonard Nolens, De vrek van Missenburg. Dagboek 1990-1993, Querido, Amsterdam, 1995, blz. 101.

23 september 2009
Ook deze aantekeningen zijn in de eerste plaats bedoeld als concentratieoefening.
Als ik vroeger krantenartikelen over blinden las, dan was ik altijd razend nieuwsgierig naar het antwoord op die ene vraag: hoe redden ze zich eruit? Ik wilde niet heerlijk snotteren om hun ongeluk, ik wilde de finesses van hun ervaringen en onderzoekingen weten, dankbaar voor ieder snippertje kennis dat ze me aanboden, waarachtige kennis. Geen detail van hun overlevingstechnieken heeft me ooit verveeld!

Marie Kessels, Ruw, De Bezige Bij, Amsterdam, 2009, blz. 12-13.

28 september 2009
Alleen verdriet is betrouwbaar.

Uitspraak van actrice Annie Girardot, geciteerd door Hugo Camps in De Morgen van 28 september 2009, blz. 36, in een bijdrage over Brigitte Bardot, die op die datum 75 werd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten