zondag 7 februari 2021

Mochtar Lubis • 8 februari 1975

Mochtar Lubis (1922-2004) was een Indonesische schrijver en journalist. In februari 1975 werd hij vanwege zijn kritische opstelling gearresteerd en twee maanden gevangengezet. Hij schreef in die maanden een dagboek dat is gepubliceerd als Kampdagboek.

Vrijdag, 7 februari 1975. Ontbijt: rijst en een stukje gekookte tempé. Middageten: rijst met een stukje gebakken tahu en gekookte groenten. De kwaliteit van het eten gaat zienderogen achteruit. Er was geen stukje omelet meer bij. Generaal Rukman vertelde schertsend dat met mijn komst hun eten verbeterd was, maar dat een dag later voor hen de film De Kamponghonden vertoond werd. In feite had ik in het afgelopen jaar, toen ze de Indonesia Raya sloten en ik niet naar het buitenland mocht, het vreemde gevoel van iemand die in de positie van een 'non-person' verkeerde. Vooral als ik vrienden zag die me opgewekt toevoegden: 'Ha, je bent nog vrij, ja. Leuk je te zien!', of 'Hé, ben je nog niet gearresteerd!' of 'Eh, hé, nog vrij, ik hoorde dat je gearresteerd was!'. Ze bedoelden het goed, maar hun opmerkingen maakten me toch aardig bang. 

Zaterdag, 8 februari 1975. Ontbijt: rijst en een stukje frikadel. 's Middags: rijst met tempé, omelet en kool als groente. 's Avonds een stukje tempé en groenten. Vanochtend heb ik zesmaal 168 meter hardgelopen en vier maal het veld om in looppas. Ik voel me prettig en fris. Pak Astrawinata gaat vandaag naar Bandung om zijn familie op te zoeken. Dat is een goede behandeling van deze Gestapu/PKI-gevangenen. Ik zag een bloeiende melati staan naast de bungalow van Omar Dhani, de lievelingsbloem van Hally en de bloem van onze huwelijksavond. Majoor Suwarto en jaksa Suyono zijn nog niet verschenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten