dinsdag 9 februari 2021

Albrecht Dürer • 10 februari 1521

• De Duitse schilder/tekenaar/etser Albrecht Dürer (1471-1528) bracht in 1520/1521 langere tijd in de Lage Landen door. Hij hield daarbij een journaal bij, dat is vertaald als Zijn dagboek van de reis door de Nederlanden 1520-1521

10 Febr.
Item, op Vastenavond hebben de goudsmeden mij, met mijn vrouw, aan hun disch genoodigd. In hun gezelschap (waren) vele bekwame lieden, hadden een overheerlijken maaltijd ingericht en behandelden mij met overmatig groote eer.
En des nachts noodigde de oud-Ambtenaar van de stad [Gerard van der Werve] mij uit en gaf een kostelijken maaltijd en deed mij groote eer.
Daar kwamen vele ongewoon gemaskerden.
Ik heb Floris, de organist van Vrouwe Margaretha met houtskool geteekend.


11 Febr.
Op Maandag, des nachts, heeft de heer Lopez mij voor den vastenavondviering genoodigd op het groote festijn, dat tot 2 uur duurde en zeer kostelijk was.
Item, de heer Lorenz Sterck heeft mij een Spaansche pels geschonken.
En op het bovengenoemd feest waren veel kostelijk gemaskerden, in het bijzonder Tommaso Bombelli.

Ik heb 2 fl. met spelen gewonnen.
Ik heb een Angloot voor vertering gebruikt.
Ik heb 14 stuivers voor een rozijnenmandje gegeven.
Ik heb Bernard van Castell, van wien ik dat geld gewonnen had, met houtskool geteekend.
Item, de broeder van Tommaso, Gerardo, heeft mij 4 Brabantsche ellen van de beste zwarte atlas geschonken en heeft mij gegeven 3 groote schalen met ingemaakte sucade. En de dienstmaagd heb ik 3 stuivers voor drinkgeld gegeven.

Heb 13 stuivers voor hout gegeven, 2 stuivers voor pijnappels. Ik heb de dochter van den procurator heel mooi met de stift geteekend.
Ik heb een Angloot voor vertering gebruikt.
Ik heb den bekwamen marmerbeeldhouwer, Meester Jan 4, die veel op Christoffel Coler lijkt, in Italië heeft geleerd en uit Metz komt, met zwart-krijt geteekend. Ik heb een Hoornsche gulden voor vertering gebruikt.
Ik heb aan Jan Turcken 3 fl. voor Italiaansche kunst gegeven. Ik heb hem 12 ducaten aan kunst voor een ons goede ultramarijn gegeven.
Ik heb 111 fl. door (de verkoop vair) een Kleine Passie in houtsnede, verkregen.
Ik heb 2 riemen en 4 kunstboeken van Schaufelein voor 3 fl. gegeven.
Ik heb 3 fl. voor 2 indische zoutvaten van ivoor gegeven.
Ik heb 2 fl. door kunst (verkoop) verdiend.
Ik heb 1 fl. voor vertering gebruikt.
Item, Rudiger von Gelern heeft mij geschonken een slakkenhuis en een zilveren en een gouden munt, is een Ort waard. Hem heb ik de drie groote boeken en een Ridder geschonken.
Ik heb II stuivers door kunst(verkoop) verkregen.
Ik heb 2 Philipsguldens voor St. Peter en St. Paul gegeven, die ik de vrouw van Coler wil schenken.
Item, Rodrigo heeft mij wederom twee schotels met peren-compote en allerlei soorten suiker geschonken.
En heb 5 stuivers voor drinkgeld gegeven.
Ik heb 16 stuivers voor een schotel gegeven.
Lazarus Ravensberg heeft mij een suikerbrood geschonken, waarvoor ik den jongen 1 stuiver heb gegeven.
Ik heb 6 stuivers voor hout gegeven.
Ik heb een maal met den Franschman gegeten, tweemaal met Frederik (den schrijver) van Hirschvogel en een maal met den secretaris Petrus, toen Erasmus van Rotterdam mede aanzat.
Ik heb 1 stuiver gegeven, toen men mij in Antwerpen op den toren had gelaten, die hooger moet zijn dan die te Straatsburg. Daarop heb ik de geheele stad in alle richtingen overzien, dat zeer mooi is.
[...] 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten