woensdag 29 augustus 2018

Hermann Hesse -- 30 augustus 1892

• Uit een brief die de Zwitserse schrijver Hermann Hesse (1877-1962) zijn ouders schreef kort nadat hij met ruzie uit huis was gegaan. Hij ondertekende de brief met “H. Hesse Nihilist (haha!)”. Uit: Zinnig eigenzinnig (vertaald door Wouter Donath Tieges).

Stetten, 30 augustus 1892
Hoewel Ik van plan was om niet te schrijven moet ik toch om het een en ander vragen. Het zou niet nodig geweest zijn als ik ook maar even de tijd had gehad om te pakken. Zo nodig zal ik later de 25 Pfennig porto terugbetalen. Ik ben naar St. gekomen, leef hier slechter dan voorheen, heb echter tegen niemand geklaagd en slechts in alle stilte over God en de wereld gevloekt. Toch zou ik het in hoge mate wenselijk vinden als ik tenminste de twee of drie lege schriften die in het kastje op mijn 'studeerkamer' liggen, te krijgen en ook Nevel en Matthisson. In de oude hoge lessenaar (in mijn studeerkamer) ligt een kleine zwarte map in schriftvorm en ook een klein blauw schriftje. Dat vraag ik jullie want het is volledig mijn eigendom, ik heb het zelf verdiend en houd ervan als herinnering aan betere tijden. Als jullie deze gedichtjes van me afnemen zou ik dat als diefstal en mijn onrecht als goedgemaakt beschouwen. Dan zou ik vrij worden en in Stetten al gauw nooit meer te zien zijn.
Maar dat is jullie zaak! Ik denk dat dat kleine genoegen me wel gegund wordt, misschien dat ook een of twee van mijn bandjes Schiller ingesloten kunnen worden.
Er zal wel weinig kans voor me zijn om ergens anders heen te komen. Wel, in elk geval zijn jullie me kwijt en dat is voldoende.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten