zondag 17 april 2022

Tramconducteur, 39 jaar - Rotterdam • 18 april 1945

• Tramconducteur, 39 jaar - Rotterdam. Uit: Dagboekfragmenten 1940-1945, geselecteerd door T.M. Sjenitzer-van Leening

18 April 1945, Woensdag
- Het is alweer aardig weertje, wat dat betreft worden we verwend. In de [centrale] keuken gaat het voor ons niet goed, ze worden erg karig met hun schepje extra. We krijgen hoogstens een half litertje meer. en ook Rien en Wil mogen maar 1 × per dag komen en worden dan dikwijls nog afgescheept. Er schijnt veel controle te zijn. Gelukkig worden we weer door anderen geholpen. Marie springt de laatste week dikwijls bij. We krijgen veel groenten van haar. Vandaag gaf ze weer een paar KG aardappelschillen, die we vanavond met 2 KG stoofsla tot een voedzaam prakje hebben verwerkt. Het gelukte Gree ook om bij de groenteboer 8 Kg aardappels los te krijgen op mijn extra rantsoen bonnen, + 2 KG zwarte peen voor ƒ5,- en 1 KG uien voor ƒ3,-. Vandaag ook weer Roode Kruis uitdeeling. We kregen 1½ witte brood (met hetzelfde bittere bijsmaakje van vorige week) en 3½ ons rijst benevens 3½ ons havermout. We krijgen nu ook bijna iedere dag 1 L. volle melk. Gisteravond kreeg ik nog 1 L melk van Veldman die naast ons woont. Op die manier is het wel uit te houden en voel ik me niet zoo heel slap. Van Jaap Middelburg kreeg ik wat tabaksteeltjes, die een paar cigaretten opleverde, hoewel er niet veel tabakssmaak aan zit. Vanmorgen ben ik even naar de barbier geweest, maar op straat voel ik me niet erg safe. Het lijkt wel of ik in een cakewalk loop, voetje voor voetje, net een dronken vent. Wil is ook mee geweest. Truus bracht materiaal voor spekpannekoek dus ik was lekker gevuld toen ik naar bed ging. Vandaag was er maar weinig oorlogsnieuws. Het was erg rustig in de lucht.

19 April, Donderdag
- Vandaag voelde ik me nogal behoorlijk. Ik ben om 10 uur opgestaan. De bakker bracht gelukkig een heel brood en ook kwam er vanavond nog 1 L. melk los. Gree is vanmiddag weer op hout uitgeweest, maar zoo langzamerhand begint de bron op te drogen ze brengt alleen nog maar heel dunne takjes mee. Gisteravond waren er geruchten dat er Canadeesche pantserspitsen bij de grens van Utrecht waren gesignaleerd, maar vandaag zijn deze geruchten niet bevestigd. Nu heet het weer dat Hilversum gevallen zou zijn, maar voorloopig neem ik dat maar met een korreltje zout. De jongens hebben om 16 uur weer op de Oostzeedijk gegeten en wij hadden hutspot. Vanavond nog een bord bietenrijstebrei gehad. Ik heb vandaag wat zitten teekenen. Miniatuur wapentjes op boekenleggers. Ze zien er aardig uit. Het is niet zoo warm meer maar toch nog heel mooi weertje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten