vrijdag 2 augustus 2019

Femke Halsema • 3 augustus 2006

Femke Halsema (1966) bracht in 2006 - ze was toen fractievoorzitter van GroenLinks - op uitnodiging van Kinderstem/Cordaid een bezoek aan India, na een eerder bezoek dat jaar aan het welvarende deel van het land. Voor NRC Handelsblad hield ze tijdens dat bezoek een 'Hollands dagboek' bij.

[27 juli] [28-29 juli] [30 juli] [31 juli-1 augustus]

Woensdag
’s Ochtends vroeg werk ik een inval-oppas in. Daarna naar Den Haag. Het is doodstil in de Tweede kamer. Ik neem mijn post door en bekijk de vijfhonderd mails van de afgelopen week vluchtig. Dan zet ik me aan het boek dat ik samen met de journalist Michiel Zonneveld wil publiceren. Hij heeft een eerste ruwe tekst gemaakt op basis van interviews met mij. Nu moet ik corrigeren en aanvullen. Net als de uitgever wordt hij inmiddels zenuwachtig omdat ik mijn aandeel niet op tijd lever. Ik kan me slecht concentreren, India rommelt door mijn hoofd. Karen van Cordaid komt de foto’s op CD langsbrengen en daar vlucht ik in. Robert belt of ik eerder naar huis wil komen omdat hij bezig is het keukenblok, waarachter de waterschade het grootst is, eruit te slopen. Onderweg belt collega Kees Vendrik met het NRC-nieuws dat minister Veerman onder andere zijn dienstauto heeft gebruikt voor privéreisjes. We spreken af hard te oordelen maar onze politieke conclusie afhankelijk te maken van de reactie van Veerman. Als ik thuis kom resteert er van het keukenblok niet meer dan een gat in de grond en besluiten we met zijn vieren ijsjes te gaan kopen.

Donderdag 3 augustus
De klusjesman komt vroeg binnen om de keuken te repareren. Ik smeer ’m naar Den Haag en begin aan dit dagboek. Ondertussen stel ik schriftelijke vragen over de uitspraak van de rechter dat een reformatorische school een jongen mag weigeren omdat zijn zus wel eens een broek draagt. Hier kan de vrijheid van onderwijs niet voor bedoeld zijn.

Na gefrustreerd schrappen in dit dagboek naar huis. Vanavond komt een vriendin langs, aan wie ik in ieder geval de gebeurtenissen uit de geschrapte passages kan vertellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten