donderdag 25 juli 2019

Dana Constandse • 26 juli 1993


Dana Constandse (1930-2018) was neerlandica en schrijfster. Uit: Hollands Maandblad.

deel 1
deel 2
deel 3
deel 4

24/6: Alweer tien dagen later en ik hoor de jongen als ze gevoerd worden: licht getik en een aanhoudend zweverig piepen.

10/7: Ze zijn al zo groot, maar laten zich nog steeds voeren. Hoe dat hoge gepiep in die volwassen lijven om aandacht blijft vragen.

22/7: Drie dagen geleden scharrelde de eerste van de kast. Even op de vloer, via de balustrade weer naar boven. Inmiddels gebruiken ze de bovenkant van de openslaande deuren als zitplek. Alleen voor het voeren gaan ze nog op de kast. Soms vliegen ze daarna in een impuls achter de vertrekkende oudervogel aan, maar nooit verder dan de veranda hiernaast, en schielijk terug.
Als ik wakker word, hoor ik ze al schuifelen. Zo nu en dan kletst een kwak duivepoep op het beton. Dat wordt schrobben.

26/7: Gisteravond allebei op de deur, vanochtend vroeg verdwenen. 's Avonds weer terug. Ze komen alleen nog thuis om te slapen.

5/9: Na 1 augustus bleven ze voorgoed weg. Als ik buiten loop, kijk ik wel naar ze uit. Er zijn erg veel duiven op straat. Soms ligt er eentje platgereden. Ik herken ze niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten