dinsdag 5 december 2023

August von Platen • 6 december 1818

August von Platen (1796-1835) was een Duitse schrijver. Dagboeknotities van hem zijn verschenen als Memorandum meines Lebens

6 december 1818, Würzburg
Gisteren heb ik tijd gevonden om opnieuw de Faust te gaan lezen. Hoe vaker ik hem lees, des te meer ga ik hem waarderen. Alleen begrijp ik de slotscène op de Blocksberg niet en ik weiger te geloven dat die walglijke grollen die daarin voorkomen een ander effect hebben dan dat ze afbreuk doen aan het dichtwerk. Meer dan bij eerdere lezing hebben de regels een blijvende indruk op me gemaakt, die luiden:

Ich bin zu alt um nur zu spielen,
Zu jung, um ohne Wunsch zu sein.

Precies 11 jaar later sprak Johann Peter Eckermann met Goethe over diens Faust.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten