dinsdag 5 december 2023

Johann Peter Eckermann • 6 december 1829

Johann Peter Eckermann (1792-1854) was een Duitse dichter en bovenal medewerker en vriend van Johann Wolfgang von Goethe. Eckermann is vooral bekend geworden door zijn opgetekende en uitgegeven gesprekken met Goethe.

Vertaling door ChatGPT onderaan.

Sonntag, den 6. Dezember 1829.
[...] Wir sprachen über die Figur des Baccalaureus. „Ist in ihm,“ sagte ich, „nicht eine gewisse Klasse ideeller Philosophen gemeint?“ „Nein,“ sagte Goethe, „es ist die Anmaßlichkeit in ihm personifiziert, die besonders der Jugend eigen ist, wovon wir in den ersten Jahren nach unserm Befreiungskriege so auffallende Beweise hatten. Auch glaubt jeder in seiner Jugend, daß die Welt eigentlich erst mit ihm angefangen, und daß alles eigentlich um seinetwillen da sei. Sodann hat es im Orient wirklich einen Mann gegeben, der jeden Morgen seine Leute um sich versammelte und sie nicht eher an die Arbeit gehen ließ, als bis er der Sonne geheißen, aufzugehen. Aber hierbei war er so klug, diesen Befehl nicht eher auszusprechen, als bis die Sonne wirklich auf dem Punkt stand, von selber zu erscheinen.“

Wir sprachen noch vieles über den Faust und dessen Composition sowie über verwandte Dinge.

Goethe war eine Weile in stilles Nachdenken versunken; dann begann er folgendermaßen.

„Wenn man alt ist,“ sagte er, „denkt man über die weltlichen Dinge anders, als da man jung war. So kann ich mich des Gedankens nicht erwehren, daß die Dämonen, um die Menschheit zu necken und zum besten zu haben, mitunter einzelne Figuren hinstellen, die so anlockend sind, daß jeder nach ihnen strebt, und so groß, daß niemand sie erreicht. So stellten sie den Raffael hin, bei dem Denken und Tun gleich vollkommen war; einzelne treffliche Nachkommen haben sich ihm genähert, aber erreicht hat ihn niemand. So stellten sie den Mozart hin, als etwas Unerreichbares in der Musik. Und so in der Poesie Shakespeare. Ich weiß, was Sie mir gegen diesen sagen können, aber ich meine nur das Naturell, das große Angeborene der Natur. So steht Napoleon unerreichbar da. Daß die Russen sich gemäßigt haben und nicht nach Konstantinopel hineingegangen sind, ist zwar sehr groß, aber auch ein solcher Zug findet sich in Napoleon, denn auch er hat sich gemäßigt und ist nicht nach Rom gegangen.“

An dieses reiche Thema knüpfte sich viel Verwandtes; bei mir selber aber dachte ich im stillen, daß auch mit Goethe die Dämonen so etwas möchten im Sinne haben, indem auch er eine Figur sei, zu anlockend, um ihm nicht nachzustreben, und zu groß, um ihn zu erreichen.


Vertaling door ChatGPT

Zondag 6 december 1829.
[...] We spraken over het karakter van de Baccalaureus. "Wordt daarmee niet een zekere klasse van ideale filosofen bedoeld?" zei ik. "Nee," zei Goethe, "het is de eigendunk in hem, gepersonifieerd, die vooral eigen is aan de jeugd, waarvan we in de eerste jaren na onze bevrijdingsoorlog opvallende bewijzen hadden. Ook gelooft iedereen in zijn jeugd dat de wereld eigenlijk pas met hem begon, en dat alles eigenlijk omwille van hem bestaat. Bovendien was er echt een man in het Oosten die elke ochtend zijn mensen om zich heen verzamelde en hen niet aan het werk liet gaan totdat hij de zon bevolen had op te gaan. Maar hierbij was hij zo slim om dit bevel pas uit te spreken als de zon echt op het punt stond vanzelf te verschijnen."

We spraken nog veel over Faust en diens compositie, evenals over verwante zaken.

Goethe was even in stille overpeinzing verzonken; toen begon hij als volgt.

"Wanneer men oud is," zei hij, "denkt men anders over wereldse zaken dan toen men jong was. Zo kan ik niet ontkomen aan de gedachte dat de demonen, om de mensheid te plagen en voor de gek te houden, soms individuen neerzetten die zo verleidelijk zijn dat iedereen naar hen streeft, en zo groot dat niemand hen bereikt. Zo zetten ze Raphael neer, waar denken en handelen volmaakt waren; enkele voortreffelijke nakomelingen zijn hem genaderd, maar niemand heeft hem bereikt. Zo zetten ze Mozart neer als iets onbereikbaars in de muziek. En zo in de poëzie Shakespeare. Ik weet wat u hiertegen kunt inbrengen, maar ik bedoel alleen de aard, de grote aangeborenheid van de natuur. Zo staat Napoleon onbereikbaar. Dat de Russen zich hebben ingehouden en niet naar Constantinopel zijn gegaan, is inderdaad zeer groot, maar zo'n trek vinden we ook bij Napoleon, want ook hij heeft zich ingehouden en is niet naar Rome gegaan."

Aan dit rijke onderwerp hing veel verwantschap; bij mezelf dacht ik echter stil dat ook Goethe de demonen zoiets in gedachten zouden kunnen hebben, omdat ook hij een figuur is die te verleidelijk is om niet naar te streven, en te groot om hem te bereiken.

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