woensdag 11 november 2020

Marguerite Yourcenar • 12 november 1977

• Uit een brief van Frans-Belgische Marguerite Yourcenar (Marguerite Cleenewerck de Crayencour, 1903-1987) aan Jeanne Carayon. In haar boek Archives du Nord haalt Yourcenar herinneringen op aan haar jeugd. Uit Nauwkeurig, met verbeten hartstocht (vertaald door Jan Versteeg).

12 november 1977
Het programma 'L'invité du Lundi' [besteedt aandacht aan] Archives du Nord. […] Wat het programma vooral sympathiek maakt is dat [men] eerst naar de Zwarteberg was geweest om gesprekken op de band op te nemen met een aantal belangrijke personen in het Dorp, de burgemeester, de directeur van de school, de vroegere huisbewaarster van het buitenverblijf, die er nog steeds in een huisje woont dat als enige aan de ramp van de beide oorlogen is ontsnapt [...], ene meneer Croquette, die zich mij herinnert toen ik ongeveer zes jaar oud was, en ook nog weet dat Michel appels aan de kinderen in het dorp uitdeelde... [...]
Ik heb trouwens een aantal brieven van mensen uit het dorp, soms ook uit Lille, ontvangen […]. Een gepensioneerd onderwijzer, wonend in wat vroeger het rustieke cafeetje 'De twee linden' op de heuvel was, laat me weten dat hij narcissenbollen in kluiten aarde van de Zwarteberg naar me heeft opgestuurd, maar ik ben heel bang dat de Amerikaanse douane zijn pakje zal onderscheppen, want in principe hebben alleen tuinders voorzien van een vergunning het recht planten in te voeren.
Dat alles heeft me ontroerd en aan het mijmeren gezet... Je merkt dat de onbeduidendste herinneringen aan het verleden voor al deze mensen uiterst belangrijk zijn, en dat het geringste vriendschapsbetoon (zoals het uitdelen van een versnapering aan de kinderen van het dorp) een diepe indruk heeft achtergelaten, en hoezeer je het betreurt dat zulke dingen verhoudingsgewijs maar zo zelden gebeurden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten