zondag 5 mei 2024

Jan Greshoff • 6 mei 1940

• Jan Greshoff (1888-1971) was een Nederlandse journalist en schrijver. Hieronder een (iets ingekorte) brief van hem (uit Kaapstad) aan Menno ter Braak — ook te vinden in Luuc Kooijmans' dagboekenverzameling De meidagen van 1940.

6 Mei '40
Beste Menno,
Je brief no. VIII van 13 April in goede orde ontvangen. Schrijven valt mij nu wel héél moeilijk, te midden van een zoo pijnlijke onzekerheid. Ik hoop van ganser harte dat Roosevelt Mussolini van een schandelijke dwaasheid kan weerhouden. Het verheugt mij dat onze regering wat krasser tegen onze quislings optreedt. Maar waarom is Mussert nog niet gefusilleerd? Zoiets moet toch met de staat van beleg mogelijk zijn. [...]
Wij leven in een geheel verschillende toestand: jij in steeds vernieuwde spanningen, ik in een dikke, doffe downheid, in een donkere kuil met geen enkel uitzicht.
Ik vind eigenlijk niets belangrijk genoeg om te melden! Spoedig méér en beter! Vergeef deze korte brief. Met héél veel liefs voor Ant,
veel handen van geheel je
Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten