donderdag 7 januari 2021

Pieter Jacob Costerus • 8 januari 1831

Pieter Jacob Costerus (1806-1862) was een Fries schoolbestuurder en lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal. Als vrijwilliger bij het Jagercorps der Utrechtse studenten maakte hij de Tiendaagse Oorlog mee. Uit: Brieven en dagboek van den Utrechtschen vrijwilligen jager Pieter Jacob Costerus (1917) 

8 Januari.
Na een smakelijk ontbijt te hebben genuttigd, namen wij afscheid van den Heer de Bruin en begaven ons te 7 1/2 ure naar de markt. Het schoone weder gaf ons moed, om bij vernieuwing een marsch van 5 uren af te leggen, maar desniettegenstaande gevoelden wij spoedig, dat wij ook den vorigen dag hadden geloopen. Ik voor mij leed meer dan ik tot nog toe gedaan had, aan vermoeijenis, ofschoon ik stof van dankzegging had over den goeden toestand van mijne voeten, die bij velen open gingen. Welkom derhalve was ons het gezigt van Tilburg, waar wij ’s middags te 2 1/2 ure binnenrukten. Wij werden 4 aan 4 ingekwartierd. Ik raakte bij eene bakkerin, weduwe van Ackermans, met De Jongh, Van Rossem en Van den Ham, dezelfden, waarmede ik te Bergen op Zoom en te Rozendaal was geweest. De twee overigen namen elders hun intrek, iets dat ons ongemeen ter harte ging, daar wij samen te Rozendaal zeer vele genoegens hadden gesmaakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten