dinsdag 12 januari 2021

Gerard Raymond • 13 januari 1929

Gerard Raymond (1912-1932) was een mystiek ingestelde Canadese jongen die zijn gedachtes over zijn pogingen om een staat van nederigheid te bereiken neerschreef in een dagboek, dat gepubliceerd is als Dagboek van 'n Canadeesche jongen. Hij overleed jong, aan tbc.

3 januari 1929
Ik begin aardig te merken, dat die geestelijke strijd allesbehalve meevalt. Vanaf 't allereerste oogenblik dat ik iets goeds ga ondernemen, merk ik allerlei trucjes van de vijand. Nu moet ik probeeren om me niet te laten verstrikken in z'n netten, 't Is erg genoeg, maar ik loop er soms hals over kop in. Juist als ik de eigenliefde in me wil bestrijden, dan voel ik me zwellen van trots. Pietje potlood geeft me dan allerlei lumineuze gedachten in: Je bent, zegt ie, de volmaakste van alle menschen. Kijk maar naar de anderen. Doen zij ook zooveel als jij? En zoo gaat t maar door. Allerlei gedachten komen op me af. Soms wordt 't 'n heele roman, tot groot plezier van m'n vervloekte 'ik'. O, die duvel, je zou hem z'n nek omdraaien. Ik heb mooi praten, maar bij de eerste de beste aanval laat ik me voor de gek houden door die trouwelooze vleier. Och hemel, ik hoef me waarachtig niet op m'n volmaaktheid te beroemen. Ik ben nog een heel eind uit de richting en heel wat werk staat me nog te wachten, 't Zwaarste zal wel zijn om m'n wil te buigen en mezelf onder de duim te krijgen, 't Zal me niet meevallen echt nederig te worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten