zondag 8 juli 2018

Marina Tsvetajeva -- 7 juli 1919

Marina Tsvetajeva (1892-1941) was een Russische dichteres. (Hier een gedicht van haar, hier nog een). In Ik loop over de sterren (vertaling door Anne Stoffel) zijn dagboekfragmenten van haar opgenomen.

7 juli 1919
Gisteren in het 'Paleis der Kunsten' (Povarskaja 52, het Sollogoeb-huis, mijn voormalige betrekking) — 'Fortuna' voorgedragen. Ik werd goed ontvangen, was de enige die applaus kreeg. (Dat zegt meer over het publiek dan over mij).
Behalve ik droegen voor: Loenatsjarski - uit de Zwitserse dichter Carla Müller, vertalingen; ene Dir Nevelig - eigen werk, d.w.z. Majakovski, - er zijn veel van die nevelige Dirs en het is allemaal Majakovski!
Loenatsjarski zag ik voor het eerst. Vrolijk, blozend, gelijkmatig en matig uit zijn wufte militaire jasje puilend.
Gezicht: middelbaar-intellectueel: onvermogen tot kwaad. Figuur: tamelijk rond, maar van een luchtig soort volheid' (zoals Anna Karenina). Alles aan hem is luchtig.
Hij luisterde goed, werd me verteld, siste zelfs als iemand bewoog. Maar de zaal was fatsoenlijk.
'Fortuna' had ik uitgekozen vanwege de monoloog aan het slot:
Dat is uw loon voor uw driewerf gelogen
Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap!
Zo duidelijk had ik nog nooit iets voorgedragen.
Ook ik, Lauzun, heb met mijn blanke hand
Ten heildronk op het grauw het glas geheven!
Ook ik wilde gelijke rechten geven
Aan edelen en boeren op het land!
[...]

14 juli 1919
Eergisteren hoorde ik van Balmont dat Roekavisjnikov, het hoofd van het Paleis der Kunsten, mijn voordracht van Fortuna — een oorspronkelijk stuk, nog nergens voorgedragen, de voordracht duurde 45 min. of langer — heeft getaxeerd op een waarde van 60 roebel.
Ik heb besloten die te weigeren - publiekelijk — in de volgende bewoordingen: 'die 60 r. mag u houden — voor 3 p. aardappelen (misschien vindt u die nog voor 20 r. het pond!) - of voor 3 p. bieten - of voor 6 doosjes lucifers; dan ga ik van mijn eigen 60 r. een kaars branden bij de Iberische Madonna voor het einde van een regime dat dit soort waarde hecht aan arbeid.'

[...]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten