maandag 2 april 2012

Zlata Filipović -- 3 april 1992

Vrijdag, 3/4/1992
Dear Mimmy,
Mama is aan het werk. Papa is naar Zenica gegaan. Ik ben thuisgekomen van school en moet aan van alles denken. Azra vertrekt vandaag naar Oostenrijk. Ze is bang voor de oorlog. Ik moet steeds maar deneken aan wat Melica bij de kapper heeft gehoord. Wat moet ik doen als ze Sarajevo gaan bombarderen? Safia is er en ik luister naar RADIO-M. Ik voel me een stuk veiliger. Mama zegt dat wat Melica bij de kapper heeft gehoord verkeerde informatie is. Laten we dat maar hopen!
Papa is terug uit Zenica en hij is helemaal van streek. Hij zegt dat er ontzettend veel mensen bij de trein- en de busstations staan. De mensen gaan weg uit Sarajevo. Het is vreselijk om te zien. Dat zijn de mensen die die verkeerde informatie geloven. Moeders en kinderen gaan weg en de vaders blijven achter. Soms gaan alleen de kinderen weg terwijl hun ouders achtyerblijven. Iedereen moet huilen. Papa zegt dat hij Dearr niet had gezien.

Ik hou van je, Mimmy. Je Zlata.



Zlata Filipović (1980) is een Bosnische schrijfster die bekend is geworden met haar Dagboek van Zlata, dat ze schreef toen ze 12-13 was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten