zondag 22 december 2013

Victor Hugo -- 22 december 1870

22 december
Gisteren was het een goede dag. De strijd gaat voort. Van oost tot west kanongebulder.
Kleine Jeanne begint lange zinnen te zeggen, met een prachtige intonatie. Maar er valt geen woord van te verstaan. Ze lacht.
Léopold heeft me twaalf verse eieren gestuurd, die ik kleine Georges en kleine Jeanne te eten zal geven.
Louis Blanc heeft 's avonds bij mij gegeten. Namens Edmond Adam, Louis Jourdan, Cernuschi en anderen kwam hij mij zeggen dat hij en ik Trochu de wacht moesten gaan aanzeggen: óf Parijs redden, of afstand doen van de macht. Ik heb geweigerd. Daarmee zou ik de indruk wekken dat ik de situatie in handen had, en bovendien een strijd doorkruisen die nog kans van slagen heeft. Louis Blanc was het met me eens, evenals Meurice, Vacquerie en mijn zonen, die ook bij mij aten.


Victor Hugo (1802–1885) was een Frans schrijver, dichter, essayist en staatsman. Vertaalde dagboekfragmenten van hem zijn gepubliceerd als Zelf gezien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten