zondag 16 juni 2013

Vilgot Sjöman -- 17 juni 1962

Zondag 17 juni 1962
De zomer bestaat uit zes geluidsbanden.
Ik zit in een ruststoel op het terras van Siljansborg te schrijven. Er staat een zacht briesje. Als ik mijn ogen sluit merk ik hoe de nieuwe ervaringen die een mens kan opdoen, hun stempel op hem drukken: ik begin de geluiden die ik hoor op te sommen.
1. Het zachte klapperen van het vlaggemasttouw.
2. Het geratel van de grasmaaimachine.
3. Stemmen van andere gasten (op een afstand).
4. Verkeersrumoer, beneden op de grote weg.
5. Een paar vogelgeluiden.
6. Ik hoor zelfs het gekabbel van de verwijderde golven van het Siljanmeer, tegen de stenen van de oever.
Het duidelijkst komt het geklapper van het vlaggentouw tot me - ik zit er vlak bij.
Om die geluiden die een wezenlijk bestanddeel vormen van deze heerlijke zomerdag te herscheppen, zouden er zes geluidsbanden nodig zijn.(Maar het meest doeltreffend zou het toch wel zijn met maar een of twee geluidseffecten.)


Vilgot Sjöman (1924-2006) was een Zweedse schrijver en regisseur. In 1963 was hij assistent van Ingmar Bergman bij de opnames van diens film De avondmaalsgasten. Van die periode hield hij een dagboek bij dat is gepubliceerd als L136. Dagboek met Ingmar Bergman.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten