dinsdag 31 mei 2016

Mart Smeets -- 1 juni 2012

Mart Smeets (1947) is sportverslaggever en -commentator. In 2012 schreef hij Dagboek van een sportgek. Foto: Iris Vetter.

Vrijdag 1 Juni
Vandaag de hele dag gesleuteld en gepuzzeld aan kleine artikeltjes voor de VARA Gids. Deze radiobode (zoals we die bladen vroeger noemden) is veelzijdig, goed gemaakt en heerlijk om voor te werken. Je kunt er genoeg 'sport' in kwijt en ondanks het soms zo dreinerige VARA-toontje (vaak niets mis mee) lezen veel mensen het. Deze gids is een fraai voorbeeld van hoe je in een digitale tijd nog een mooi, actueel en zelfs hip blaadje uit kunt geven.
Ik zit 's ochtends met de kaart van Frankrijk en wel 17 boeken voor mijn neus en ga opzoeken. Wie won waar, was dat noemenswaard? Nederlanders erbij?
Dan komt het moeilijkste deel: binnen de toegestane lijntjes proberen te schrijven. Dus niet ongelimiteerd doorknallen, maar de zaak beknopt en leuk zien te houden. Dat is vandaag een hels werk. Ik heb voortdurend de neiging uit te breken, maar weet meteen dat ik dan de redactie in Hilversum tot wanhoop ga brengen.
Ik mag maar een beperkt aantal woorden per etappe gebruiken en wil daar aardigheden en wetenswaardigheden in kwijt kunnen. Ook in deze beperking moet ik mij meesterlijk gedragen en dat lukt met moeite. Ik zit uren te schaven en te passen voordat ik de teksten wegstuur. In feite heb ik nu de Tour al gereden.
Als ik de boeken met Touruitslagen opgeruimd heb, zie ik dat ik ruim zes uur bezig ben geweest. In een doodstil huis. Soms een kop koffie en in het midden een dubbele boterham met kaas. Wie zegt daar dat je de Tour niet op juist die ingrediënten kunt rijden?
Later op de avond lees ik het bericht dat Bas Dost naar de Duitse club VfL Wolfsburg vertrekt. Ze denken daar dat hij in de Bundesliga net zo makkelijk gaat scoren als hij in de eredivisie voor Heerenveen deed. Daarover gaat een deel van ons tafelgesprek. Tussen de lamsbout en de Argentijnse wijn door voorspel ik dat dat niet gaat lukken. Dost lijkt me wel een prettig te interviewen voetballer. Hij moet in korte tijd veel van Gerald Sibon opgestoken hebben.
Karen vraagt me wie ik van het huidige Nederlands elftal het liefst groot voor de camera en gemonteerd zou willen portretteren. Met als opdracht dat het leuk, informatief en verrassend moet zijn. Ik peins me suf. Ik ben geneigd Bert van Marwijk te zeggen, maar dat is een te makkelijk antwoord. Het moet een speler zijn. Omdat ik ook lees dat Jetro Willems de volgende avond waarschijnlijk weer zal spelen tegen Noord-Ierland, noem ik zijn naam. Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee wie hij is, waar hij vandaan komt en wat hij kan. Ik dacht altijd dat de linksback van PSV Pieters heette. Kan je nagaan hoe goed ik de laatste tijd opgelet heb.
Op de tweede plaats van mijn voorkeurslijstje komt Dirk Kuijt. Over voetbal, geloof, Katwijk en de wereld waarin hij terechtgekomen is.
Hoe komt het toch dat er zo weinige goede, interessante, langere portretten van Nederlandse voetballers gemaakt zijn? Ik kan ze me nauwelijks herinneren. Sierd de Vos sta op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten