zondag 26 oktober 2014

Peter Handke -- 26 oktober 1976

• De Oostenrijkse schrijver Peter Handke (1942) publiceerde in 1977 een journaal onder de titel Das Gewicht der Welt - door Hans Hom in het Nederlands vertaald als De last van de wereld.

Van iemand die besloten had om eens een tijdlang alleen te leven werd gezegd: Waarom verstopt hij zich eigenlijk?'

De hebbelijkheid van mij om soms met raadgevingen en aanmoedigingen in de toekomst van anderen in te grijpen: als wilde ik voor plaatsvervangers zorgen voor iets wat ik in mij zelf niet kan ontwikkelen

Terwijl ik de ramen aan het lappen ben hoor ik vanaf de straat voor me klappen; maar het waren maar op sandalen langsrennende kinderen (de noodzaak ten minste éénmaal per dag een mooie zinsbegoocheling te hebben, opdat dat saaie naast- en na elkaar een beetje in elkaar schuift)

Toen ik geprezen werd, had ik de voorstelling dat ik iedereen mijn profiel moest laten zien

Het grote aantal rijschoolauto's in de stille voorsteden

Na een deprimerende, als dove dag, waarop ook 's avonds niets opklaart: ook al zou me nu de verlichting ten deel vallen - deze dag is door niets meer te redden ('Waar hangt mijn ziel uit vandaag?' - En: 'Dat kunnen nog leuke dromen worden!')

Mensen verbieden om in mijn bijzijn woorden als 'vleesboom' te gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten