dinsdag 23 augustus 2016

Søren Kierkegaard -- 24 augustus 1839

Søren Kierkegaard (1813-1855) was een Deense filosoof. Dagboeken.

24 augustus [1839]
...Ik ben zo schuw als een scheva, zwak en nauwelijks hoorbaar als een dagesch lene, voel mij als een letter die achterstevoren op de regel staat, immens als een pascha met drie paardestaarten*. Ja, als het bij ongelukken werkelijk zo zou gaan als bij mensen die met het bewust worden van hun goede daden tevens alle beloningen ervoor derven, als het zo zou gaan dat men bij de gedachte aan die ongelukken ook de ongelukken kwijt zou raken, hoe gelukkig zou een hypochonder van mijn formaat dan wel niet moeten zijn, want ik incasseer alle zorgen bij voorbaat en toch blijven ze alle achter.

* Even naijverig op mijzelf en mijn papieren als de nationale bank op de hare, in 't algemeen zo reflexief als een pronomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten