woensdag 10 augustus 2016

Jules en Edmond de Goncourt -- 11 augustus 1863

Edmond de Goncourt(1822-1896) en Jules de Goncourt (1830-1870) waren Franse schrijvers en critici, en initiatiefnemers van de zeer prestigieuze Prix Goncourt. Ze hielden samen een (inmiddels zeer beroemd) dagboek bij, dat Edmond na de dood van Jules in zijn eentje voortzette.

11 augustus
Er wordt gezegd dat het menselijk lichaam zich iedere zeven jaar geheel vernieuwt. Zou de menselijke geest zich niet vaker vernieuwen? En hoeveel mensen sterven er in een mens vóór zijn dood?

Wij houden ervan bij alles te overdrijven: te overdrijven in onze politieke opinies, in onze gevoelens van welbehagen en onbehagen, in luxe en in eenvoud, bij het doen van lichamelijke oefeningen. In alles zijn wij de geboren vijanden van het juiste midden.

Op het platteland acht ik werken volstrekt onmogelijk. Ik voel me dan boom, water, blad; ik voel me geen gedachte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten