donderdag 9 juni 2016

C.O. Jellema -- 9 juni 1980

C.O. Jellema (1936-2003) was dichter en essayist. In 2009 verscheen een keuze uit zijn dagboeken onder de titel Een web van dromen.

9 juni 1980
De angst: ik heb me mijn leven lang met beuzelarijen beziggehouden en niet in staat tot iets meer dan dat. Door Meckels Suchbild en door Rehms leuterboek over Rilke. Verstopt met onbenulligheden.
Machteloze erotiek: de fysiotherapeut op het huisconcert bij de Lichers. Het hanteren door het te transformeren.
In gesprekken beweer ik, wat ik achteraf pas ontdek, vaak het omgekeerde van wat waar is. Tegen Miep Kamphuis een tijd geleden, dat ik geen schuldgevoelens ken. Ik meende het. Maar ik word beheerst door schuldgevoelens! Gisteravond tegen Wïm Ietswaart, dat Hesses probleem van driftleven, het duistere, en de geest, het heldere, mij totaal niet aansprak. Het is niet waar: de drang naar (anonieme) seksuele belevenissen ligt voortdurend op de loer en ik geef er me niet aan over omdat ik die zie als iets onzindelijks.
Ik voel me weer Niemand.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen